Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

mandag 6. juli 2015

 
I vår letet jeg Østlandet rundt etter Fløyelstjæreblomst. Lychnis Coronaria. Jeg fant den på plantesalget til Botanisk hage i mai. Veldig fornøyd med det. Den er toårig, kommer med bladrosett første året og blomstrer det andre. Ergo bare blader og en ganske liten plante i år. Men;
 
I fjor fikk jeg en del planter av en venninne. Blant de var Lammeøre. Jeg har ingen av disse fra før, og kjenner egentlig ikke så mye til de, men stusset litt år da de plutselig i år ble så høye og satte knopper. Veldig glad ble jeg da knoppene brast og det kom en Fløyelstjæreblomst!
Ingen problemer med at jeg ikke har Lammeøre likevel. Nå håper jeg Fløyelen selvsår seg i massevis.
 
Er så gøy med litt overraskelser. 
 
Bildet er litt dårlig, det blåser så mye her at jeg blir halvsprø. Kommer mange flere bilder av denne etter hvert.
 
 
 


Nå blomstrer snart Julerosen, Helleborus ’Double Ellen picotee" Det er vel et pussig tidspunkt? Den ble kjøpt på hagemessen i år, og har ikke blomstret her før. Muligens derfor den er noen måneder forsinket?



                                                         Ha en fin dag, ikke blås bort!

2 kommentarer:

  1. Fløyelstjæreblomst er så vakker og forstår at du gjerne ville få tak i den! Lammeøre selges omtrent overalt, så den burde du ikke ha problemer med å få kjøpt. De er også veldig vakre. Nydelig julerose du har selv om den er litt ute av kurs mht. blomstringen! Den er nok bare forsinket ja, og kommer sikkert til å blomstre til "vanlig" tid til neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper det. Julerose i juli er liksom ikke så stas. ;-) selv om den er vakker nå også.

      Slett