Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

mandag 13. februar 2017

 
Sidensvans, Bombycilla garrulus, er en av de artigste fuglene jeg vet om. Om vinteren kommer de i en kjempeflokk og spiser av naboens epler.
 
 
 
De virker nesten litt eksotiske i forhold til de "vanlige" fuglene vi har her.

 
Sangen de har er bare helt magisk. Jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne den med. Men når de alle synger på en gang er det så vakkert at man ikke kan annet enn å stoppe opp og lytte.

 
Den har utviklet en ekstra stor lever slik at alkoholen fra de gjærede bærene og fruktene den spiser blir raskt nedbrutt.
 
Nå merker vi godt at dagen har blitt mye lenger, og et er helt topp!
 
 

4 kommentarer:

  1. Ja, de kan nok behøve større lever så mye gjæret frukt de spiser ;)
    Nydelige bilder og fugler! Hos min mor som bor 3 mil herfra får hver høst og vinter besøk av en stor flokk svidensvans. De er kjempefine!

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder, og nydelige fugler også. Toppbildet ditt på siden er helt magisk. Men du, vet ikke om det bare er meg, men den svarte teksten er veldig vanskelig å lese mot den grønne bakgrunnen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Hei!
    Fine bilder. Her hadde vi besøk av den i høst. Tror aldri jeg har sett den om vinteren. Det er så deilig at det har blitt lysere. Neste uke er det vinterferie og da håper jeg det blir vær til holde på i hagen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett