Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

fredag 17. februar 2017


Etter noen sesonger med frø har jeg begynt å få noen favoritter jeg MÅ ha med meg videre. Her er noen av favorittene;


 Det første jeg sår hver sesong er Boldbeger. Denne kan jeg aldri slutte med, er definitivt en av favoritt krukkeplantene. Noen som har prøvd å plante den i jorda?



Cobaea scandens, klokkeranke er en annen av de tidlige som seilte inn på topp 10 listen for et par år siden. Men i fjor var første gang jeg sådde den selv. Den er helt magisk.
I år skal den plantes i et bed, og vokse over den ene portalen. Det kan bli knallbra!



Jeg liker den best i hvit. Den blå/lilla er vel kanskje den mest brukte.


Litt senere på våren sår jeg Cosmos. I år skal jeg så fem forskjellige som skal i diverse krukker. De fungerer også veldig godt å plante ut i bedene.


      Skal så noen doble i år. Det gleder jeg meg veldig til.


  Verbena bonariensis er jeg avhengig av å ha i alle bed.


                     Sommerfuglene elsker den.


Den er så grasiøs, og vever seg inn i andre planter som det mest naturlige i verden. Den selvsår seg også, og i fjor rakk alle blomstre.

 Jeg sår den inne slik at den blomstrer tidligere. Litt vrien kan den være å så fra frø, men mine får alltid et par uker i kjøleskapet først slik at de opplever en kuldeperiode.

Ha en super helg!

4 kommentarer:

  1. Helt enig i dine valg! Jeg har hatt blodbeger i veldig mange år, men har aldri plantet de i bakken. Har bare hatt de i store potter, men i prinsippet bør det bli det samme. De må bare ikke tørke helt ut.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Hei. Klokkeranke og Kjempeverbena sår jeg vært år. Blodbeger får jeg av min søster. Disse hører til favorittene. God helg til deg.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Ser at vi må de samme plantene. Jeg har hatt kjempeverbenafrø på trappa fra starten av desember. Tok de inn for to/tre uker siden og nå spirer de godt. Sommeren er sikret. Deilig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. how lovely that here in Asia we also have many of them!
    you captured them beautifully !
    thank you for sharing the beauty of your part of land friend.

    SvarSlett