Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

lørdag 4. oktober 2014

Å plante et tre...

Jeg kjøpte og plantet et nytt tre i går. Prunus Serrulata "Kanzan". Eller Japankirsebær om du vil.  Jeg synes de er hysterisk vakre når de blomstrer. Også liker jeg at det er mye løv for fuglene om sommeren.

Jeg skulle gjerne lagt inn et bilde av treet, men akkurat nå er det bare en liten kvist som stikker opp med et blad på toppen. Kommer sterkere tilbake til våren.

Trær er veldig viktig for meg. Spesielt løvtrær. Jo større, jo bedre. Tenk å ligge i skyggen under et tre og se opp på kronen, og høre vinden forsiktig blåse gjennom løvene. Da føler jeg virkelig at jeg er en del av noe vi mennesker er i ferd med å bevege oss langt bort fra.

 Det eneste aberet med trær er at de bruker noen år på å vokse. (Utålmodige sjeler som meg vil jo helst at alt skal være klart i det øyeblikket jeg har tenkt tanken.)


Dette bildet er lånt her i fra; http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/96/67/c2/9667c2fb848e708e8f7e8d45020649c4.jpg

Dette er bilde av et Mammuttre. Sequoiadendron giganteum. Det kan bli 80-90 meter høyt. Men det mest imponerende er at det kan bli 4000(!) år gamle. Det er så utrolig lenge.
Hva har ikke det treet sett av liv komme og gå?


God helg!



Om jeg visste at verden gikk under i morgen, ville jeg likevel gått ut å plantet et epletre i dag.
                                                                                                                -Martin Luther

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar