Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

fredag 29. januar 2016

Rådyr er søte, men særdeles plagsomme. Hos oss er det en gjeng på 4 stykk som saboterer alt de kommer over. 

De siste sommerene har jeg hver kveld pakket inn alle rosene i fiberduk for å slippe at de skal være oppspist dagen etter. Det har forsåvidt fungert greit, men er ganske tidkrevende. Vi har fortsatt en lengde med gjerde å sette opp rundt tomta. Håpet er at dette skal stoppe de helt, men frem til da må jeg ha noen midlertidige løsninger.   

I går kjøpte jeg blodmel som jeg skal prøve ut. Er det noen som har god erfaring med det? 

Har også lyst å prøve Rivera, men prisen er ganske stiv, så hvis blodmel fungerer er det absolutt å foretrekke. 


4 kommentarer:

  1. Her går de bare forbi hagen min, men det kan komme av at jeg har thujahekk rundt nesten hele veien. Et gjerde vil nok hjelpe ja. Har lest om forskjellige oppskrifter med blodmel ja. En av er å dyppe en oasis i em blanding av blodmel og salmiakk og setter den på en pinne eller noe sånt. Ulempen på det er at du må bytte den stadig vekk. Men det er verdt forsøket!

    SvarSlett
  2. Søte er de, men en sann plage! Så trasig og så mye arbeid. Jeg hadde noen år med flittige og ødeleggende besøk. Trikset som Marit nevner fungerte godt for meg. Til og med nabohunden ble vettaskremt av lukten:) De siste årene har vi til alt "hell" hatt ulv i området. Det har hjulpet og alt har fått stå i fred...inntil videre... Lykke til! Få opp resten av gjerdet er nok løsningen:) God helg.
    Jannicke

    SvarSlett
  3. Hei!
    Hver vinter blir hagen saumfart av rådyr og elg. I vinter har elgen holdt seg stort sett borte, men rådyr har det vært mye av. Vet ikke hvor mange, men hagen er full av spor. Hagen er såpass stor at det vil ta veldig lang tid før vi klarer å pakke den inn mot rådyr. De har ingen problemer med å presse seg gjennom tujaene. De spiser til og med barken på stammene.
    Hasselurten blir nesten snauspist, men det gjør heldigvis ingen ting. De nye skuddene kommer fint igjen.
    Bank i bordet, kryss i taket så forsvinner de en gang i mars/april. Håper inderlig at det skjer i år også. Tror at de finner nok mat i skogen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Hei, ja søte er de, men veldig glade i vårblomster som krokus og tulipaner! Gjerde er nok det beste , hvis det er høyt nok :) Håper du finner på noe som kan holde de ute av hagen! Ha en kjempefin påske :)

    SvarSlett