Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

lørdag 9. januar 2016

Et lite insektstilbakeblikk fra 2015.

Insektene kom veldig sent i fjor på grunn av den kalde våren. Men når de først kom var det en jevn dur i hagen hele dagen. Det håper jeg virkelig å få til i år også ved å plante mye som insektene liker.

 
 Lavendel er en sommerfuglmagnet. Gjør ingenting at den dufter fantastisk og er vakker å se på i tillegg. Håper den blir gammel der den står.


Her er det både en sommerfugl, en humle og et tredje insekt. Solsikker var det egentlig eldstejenta i huset som ønsket seg mange av. Nå har jeg også blitt helt hekta.


Sommerfuglbusk er fantastiske for å tiltrekke seg insekter. Samtidig er de veldig vakre. Heldigvis vokser de fort, for i år kommer de nok til å fryse helt tilbake på kulda.


Humlene elsker rosene like mye som jeg gjør.


Cosmos er en av de enkleste sommerblomstene jeg vet om. I år håper jeg på å lage noen giga eksemplarer i noen av de nye bedene jeg skal lage.


Allium er humleplanten over alle.


Geranuim og humle er glad i hverandre.


Enda en sommerfuglbusk. Her full av sommerfugler. Noen ganger føles det som å gå i et eventyr med alle sommerfugler som flakser rundt.


Solhatt kommer vi aldri til å klare oss uten i hagen. Den aller fineste sensommerstauden. Er veldig glad i denne.
Til sist en vakker Admiral på Verbena  bonariensis. Helt avhengig av denne også.
 
God helg til dere alle!

4 kommentarer:

  1. Hei! Det er så viktig å ha mange insekter i hagen. Vi er omringet av jorder, så der er det lite mat å finne. Flotte bilder du har tatt. Ser at vi har mange av de samme. Admiral og kjempeverbena er et vakkert syn. Jeg er også helt avhengig av den.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Kjedelig med jorder. Kanskje du skal foreslå blomstereng? ;-)

      Slett
  2. Vakre bilder av mange sommerfugler! De ka e ikke få for mange av. Jeg plantet 6 sommerfuglbusker i fjor, og håper at alle overlever kulda...
    God helg!

    SvarSlett