Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

onsdag 29. juli 2015

Trädgårdsföreningen i Göteborg


Mange er så opptatt av Göteborg og Botanisk hage. Jeg må bare ærlig innrømme at jeg trives best i Trädgårdsföreningen. Den ligger midt i sentrum, og er faktisk en av Europas best bevarte 1800 talls parker. 


Det bærer Palmhuset preg av. Fra 1878. Masse artige tropiske vekster.


Rosariet. Her bør de fleste rosebehov bli dekket. Dessuten vokser det klatreroser rundt omkring i parken.



Her er min favoritt del av hele parken. Fjärilsträdgården. Masse planter til glede for insekter og mennesker. Så vakkert!


Til ogmed leleplassen er fantastisk delikat laget.


En av mange klatreroser.


Også et nydelig parti med mange spennende trær og stauder.

Anbefaler en tur hit hvis du er innom Göteborg. Et par tre cafeer finnes også på området. Jeg tror jeg kunne brukt mange dager her.

Dessverre dårlig bildekvalitet, da kamera har blitt stjålet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar