Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

søndag 29. oktober 2017


Gårsdagen ble tilbragt i Kew Gardens i London. Den botaniske hagen er fra 1759 og har stått på UNESCOs verndensarvs liste siden 2003. 


Jeg har aldri vært her før og slutten av oktober er ikke akkurat høydepunktet i hageåret, men jeg falt fullstendig for stedet. 



Noen veldig få roser blomstret fortsatt i tunnelen. 


Over 100 år gammel bonsai. Helt utrolig vakker med sine høstfarger. 


Er alltid gøy å gå i disse gamle, digre drivhusene som finnes i mange botaniske hager. Spesielt gøy når man ser hvordan stueplantene våre faktisk kan se ut i sitt naturlige miljø. 


En søt fyr som bodde i den tropiske delen.


Her snakker vi Engletrompet. Jeg må si den planten er ekstremt tilpassningsdyktig. Fra tropiske klima til min mørke, tørre kjeller. Imponerende! 


Gress er noe som tiltrekker meg mer og mer. Gressbedene i Kew var helt magiske. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å bli hekta på gress i årene fremover. Noe så vakkert! 




For meg som er litt over gjennomsnittet opptatt av trær var dette drømmestedet. Uendelig mange eiketrær, sypresser,  diverse nåletrær og kastanjer i alle varianter. Også mange trær fra mer eksotiske strøk. 
Tenk at de som plantet alle disse trærne på 1700 og 1800 tallet aldri fikk se resultatet. 



Jeg er ikke i tvil om å anbefale Kew Gardens til alle som skal på London besøk. Hadde jeg bodd i London ville jeg definitivt skaffet meg et årskort og lagt meg under en "kork ek, och luktat på blommorna" så ofte muligheten hadde vært til stede. 


6 kommentarer:

  1. Åhhh, det er jo bare så fint der! Jeg får utrolig lyst til å reise dit. Gress er veldig vakkert ja, men mange av sortene er lite herdige her dessverre. Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Hei Sara Kristina. Flotte bilder. Det må ha vært litt av en opplevelse å vandre rundt der. Gress har jeg hatt dilla på i mange år. Kan anbefales.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Oi,oi! Uansett årstid, det må har vært en helt fantastisk opplevelse å tasse rundt i sånn en historisk hage. Jeg forstår ikke hvorfor jeg aldri har kommet meg avgårde! Ingen grunn til å la være ser jeg.

    God uke til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
  4. Hei!
    Så heldig du er. Flotte bilder av et himla spennende og vakkert sted. Jeg har vært der tre ganger og det ga virkelig store opplevelser.
    En gang var jeg der i mars og da blomstret tusenvis med krokus. Det gjorde inntrykk. Kew gir opplevelser når som helst på året.
    Innmari morsomt å se flotte bilder fra parken i helga.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Hei:) Ja, dette stedet har jeg lest mye om! Og dit kunne jeg tenkt meg ja!
    Jeg liker trær utrolig godt, og jo gamlere jo finere nesten.
    Takk for titten!
    Fin uke til deg:-)

    SvarSlett
  6. A Natureza é linda. Obrigada pela partilha. Feliz semana. cumprimentos.

    SvarSlett