Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

onsdag 27. juli 2016

Jeg ser at mange sensommerblomster begynner å vise seg...

Tviholder på sommeren litt til, selv om jeg vet at jeg ikke har noe valg.


Blodbeger,  Rhodochiton atrosanguineum slynger seg inn i en duftpelargon.


Klematis, "The president" står så vakker nå. Den har fått utfolde seg litt i det største bedet, så der dukker det opp blå blomster både her og der.


Noe av det beste med storstjerneskjermen er at den holder seg pen flere uker etter blomstring. Her sammen med Tvikattost, Sidalcea hybrida.


Min eneste daglilje. Aner ikke navnet på denne. Liker godt fargen.


Må skryte litt av denne Klematisen, "Polish spirit" Den ble kjøpt i fjor og leverer utrolig med blomster. Tenk om noen år når den virkelig har fått størrelse.


Jeg leser mye hagebøker både på engelsk, dank og svensk. Noen ganger fester navnene seg på alle andre språk enn norsk. Denne heter da på svensk/latin blå bolltistel, Echinops bannaticus. Det norske navnet har forsvunnet ut av mitt hode. Utrolig stilig er den i hvert fall.
 Denne sådde jeg i fjor våres. Ekstra gøy å se den blomstre nå.

2 kommentarer:

  1. Ja,jeg tenkte på akkurat det samme i dag. Når solhatt og sensommerstauder dukker opp, så vet en hva "klokka" er ;)
    Dessverre, men vi må bare nyte sommeren så lenge vi kan. Polish Spirit har jeg også, men din er større enn min. Så spennende at du har såddden tistelen selv. Den kalles vel bare for kuletistel tror jeg?

    SvarSlett
  2. Hei!
    Ja, den heter rett og slett kuletistel. Det som er så morsomt med den, er at insektene er helt tullete etter den.
    Det er nesten godt at vi ikke har noe valg når det gjelder årstider. Jeg stritter i mot, men det er ganske slitsomt.
    Det er heldigvis mye igjen. Vi har ikke begynt på august. Anne

    SvarSlett