Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

fredag 15. mai 2015

Nydelig vær i dag. Kost oss ute stort sett hele dagen. Blitt en liten tur på gartneri. Mer om dette litt senere.

Først en liten rundtur i hagen.



 En bitte liten Cosmos med en liten knopp. Søt er den! Stakkar, den har ikke blitt bortskjemt akkurat.


 En Chiliblomst. Synes den er vakker. Håper den lager noen deilige og sterke chilier til oss.


 En av mine elskede duftpelargonia. Kan sitte og sniffe på de hele dagen. Herlig! Blomstene er veldig søte de også. Denne lukter mango.
 

 Har bygget en tepee i dag. Har tenkt å få blomsterertene opp i den. Blir nok bra.



 Jeg er veldig sjarmert av denne lille karen om dagen. Fjellfokk, Polemonium caerleum. Den er jo på ingen måte oppsiktsvekkende. Men den er så søt og lukter så godt. Dessuten er den en av de gamle, og det betyr mye for meg. Fargen er så fin.



Snart kan jeg også vise frem en blomstrende Kubjelle. Hurra! Her hos meg har de langt i fra en yndlingsplass, stakkars. Men den produserer overaskende mange blomster til å ha fått en så håpløs vokseplass.


Inni en Geranium jeg har fått ev en venninne har det dukket opp en valmue. Blir spennende å se hva som blir ut av de.


En erteblomst på vei oppover.


Disse trives ekstremt godt i hagen.


En Humleplante i solnedgang på vei oppover gjerdet.

Her en Dahlia som skal vokse seg stor med masse blomster. I forgrunnen peppermynte.
 
 
 
Så til dagens fangst på Gartneri. Jeg ville så gjerne ha noe hengende fra taket. Det var masse forskjellige sommerblomster å velge mellom, men jeg synes mange av fargene er så skrikende. Jeg så henne nesten med en gang. Så fantastisk vakker. Og ganske stor, men større skal hun bli.
Nå kan jeg stå inni med Fuksia blomster på alle kanter. Håper virkelig at hun klarer å overvintre i mange år fremover. Noen som vet navnet?
 
Herlig med en liten blomsterforelskelse på en fredagskveld. Ha en riktig god 17 mai helg!

2 kommentarer:

  1. Tenk om alt hadde trivdes like godt som løvetanna! Mange av de her også. Leste her om dagen at et frø av de kan leve i 5 år i jorda. Ikke rart en aldri blir kvitt de! Nydelig farge på den fjellflokken. Caerleum betyr himmelblå, og det passer godt på den :)
    Fuchsia er en stor planteslekt med tusenvis av navnesorter. Vet dessverre ikke navnet på din. God 17. Mai!

    SvarSlett
  2. Haha! 5 år. Med andre ord umulig å bli kvitt. De plager meg egentlig ikke så voldsomt uansett. :-)

    SvarSlett