Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

tirsdag 30. september 2014

Wisteria på salg

Hva er det som skjer når jeg kommer inn på et hagesenter og ser 50% lyse mot meg?? Jeg mister all impulskontroll. Må bare ha noe...et eller annet.

Vært en tur på Hadeland hos familie. Jeg stakk innom Hadeland hagesenter og fant Wisteria, blåregn, på salg. Har alltid syntes at dette er en utrolig vakker plante. Men har  ikke vurdert den før i dag.

Jeg vet veldig lite om Blåregn. Det jeg vet er at de kan være vanskelige å få til i Norge. På planten står det at den er herdig H3-H4. Det burde holde, her er det H3. Leser at den bør plantes på våren for at den skal få mest mulig tid å sette røtter og så videre før vinteren. Her blir den plantet i oktober. Det er vel muligens å trekke begrepet "våren" litt langt?

 Det får gå som det går. Jeg krysser fingrene.




Her ved siden av Clematis Montana.


 
 Navnet på min er "Ikoyama Fuji". Jeg har googlet i massevis, uten å egentlig finne ut noe sælig mer. Jeg har en liten mistanke om det egentlige navnet er "Okayama", men at denne planten kommer fra et land som har gitt den et eget navn. Jeg finner nemlig mye info om nettopp "Okayama Fuji".

Ut i fra navnet og hvilken vei den vrir seg, skjønner jeg at den er japansk. Hvilket er flaks for meg, siden den japanske er mest herdig.




Visstnok vrir den japanske seg med klokken, mens den kinesiske vrir seg mot.


Noen Wisteria bruker så lang tid som 15 år på å blomstre. Min skal komme i gang etter 2-3 år. Den skal ha mørke blå, nesten lilla blomster og lukter. (Godt håper jeg)

Jeg er så usikker på hvor jeg skal plante den....sukk. Jeg skal sove på det, og forhåpentligvis finner hjernen en briljant løsning til i morgen. Det må jo bli langs husveggen et sted.

Håper på en snill vinter, og at planten min har et brennende ønske om å bo her.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar