Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

tirsdag 23. september 2014

Hagevandring i September

Det har jo vært en herlig sensommer/høst så langt. I dag er faktisk første dagen jeg virkelig synes det er kaldt ute. Så var det bare et par grader her på morgenen. Tok en liten runde for å forevige blomstene før høsten kommer for fullt.


"White cover" har vel egentlig blomstret hele sommeren uten opphold. Bunndekkende rose. Har vært frisk gjennom hele sommeren. Likevel klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hva jeg synes om den. Jeg synes kanskje den er litt upersonlig? Dessuten lukter den ikke, noe jeg mener en rose bør gjøre.

Hestemynte. Helt klart en favoritt staude. Blomstrer hele sommeren. Humlene elsker den. Og den sprer seg med en kraft få er forunt. (Det trenger kanskje ikke alltid være bra, dog)

Anisisop. Fantastisk farge... Har klippet den ned flere ganger i løpet av sommeren pga meldugg. Men nå er den nydelig!

Storstjerneskjerm. Herlig! Humlene elsker den. Vil ikke slutte å blomstre. Skulle ønske jeg hadde 100 til. (Hadde jeg hatt plass...)

The Fairy. Også en bunndekker. På samme måte som med "White Cover" sliter jeg litt med kjemien,

Cindarella. Ganske så ny. Finner lite info om den. Skal bli ca 1.40, buskrose. Lukter herlig. Synes den er veldig vakker, så bedre kan det nesten ikke bli.

New Dawn. Er vel kanskje en av de mest kjente klarterosene? Her har den vært pjusk lenge. Egentlig ikke før siste måneden den har skutt i været. En del knopper nå. Blir spennende å se til året hva den finner på.

Lavendel som fortsatt blomstrer.
Sedum èn er på plass som seg hør og bør på høsten.
Clematis warszawska nike har mange knopper på gang. Skal bli spennende å se om de rekker å springe ut før kong vinter kommer.  En av favoritt Clematisene. Her klatrer den i "Maidens Blush"

Rhapsody in blue. Jeg har mange roseforelskelser. Rhapsody er absolutt en av de. Blomstret med et bitte lite opphold gjennom hele sommeren. Lukter himmelsk. Eneste minus synes jeg er at fargen bare er pen en dag eller to. Etter det blir den veldig blass.
 
 
 
 
 
Verbena bonariensis . Skulle gjerne hatt denne som staude...
 
 

 
Fortsatt er det noen som ikke fikk være med, stakkars. De får sjansen senere.

2 kommentarer:

  1. Så mye fint du har i hagen din nå! Det er mye som blomstrer nå, men hvem vet hvor lenge de får holde på? Vi får nyte de mens vi kan. Verbena bonariensis kan frøså seg selv har jeg lest, men jeg har aldri opplevd at de har spirt noe annet sted...

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du har tatt turen innom! Og takk for hyggelig kommentar. Har også lest at de frøsår seg, men at de da sjeldent blir så store? Vi får se hva som skjer til våren.

      Slett