Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

mandag 23. mars 2015

Dyreliv + hage = sant

Jeg ønsker å skrive ned hva jeg skal gjøre i år for at hagen skal bli mer dyrevennlig. Både for insekter, fugler og andre arter. (Bortsett fra rådyr, de skal bo i skogen)
Først forteller jeg om insektene.

Jeg begynte ganske bra i fjor med en del stauder som insektene likte godt.

Storstjerneskjerm- Astrantia Major
Fjellfokk- Palemonium caeroleum
Ulike typer Geranium
Ulike typer valmuer
Hestemynte Monarda Didyma
Prydsvinerot Stachys Machranta
Tvikattost Sidalcea Hybrida
Honningknoppurt Centaurea Montana
Flekklungeurt Pulmonaria affinis
Peppermynte Mentha x piperita
Lavendel Lavendula
Ulike typer Sedum
Crocus
Selje



 
 
Blant buskene var det selvfølgelig Sommerfugl busk Buddleia davidii som var vinneren.
 


Alt jeg har sådd i vinter har vært med insektene i bakhodet.

Kuletistel  Echinops bannaticus.
Ulike typer Cosmos
Meksikansk solblomst Tithonia rotundifolia
Ulike typer Valmuer
Ulike typer kornblomster Centaurea Cyanus
Blomstereng med blomster som tiltrekker insekter (Ferdigblandet i pose)
Solsikker Helianthus annus
Ulike typer Scabiosa
Ulike typer Moskuskattost Malva sylvestris
Ulike typer Revebjeller
Agurkurt Borago officinalis

Har også diverse Dahlia løker som skal settes. Noen Anemoner er på gang, disse er også deilig mat for insektene. Div Allium sorter er i full gang i blomsterbedene. Fuchsia har det blitt en del av i vinter, så de skal henges ut til glede for alle i hagen.

Andre ting jeg vil gjøre for insektene i løpet av sesongen;

- La en del døde grener og kvister bli liggende i en haug for både mat og gjemmesteder..
- Sette opp flere insekts hoteller.
- Sette opp flere vann kilder.
- La gresset vokse vilt noen steder.
- Ha et hjørne med brennesle.
- Håpe på så stort artsmangfold som mulig.
- Lære meg mer om de ulike artene.
- Ta masse bilder!

Det å ikke bruke sprøytemidler osv er såpass logisk at jeg nesten ikke gidder å nevne det. :-)

Egentlig er det å lage det dyrevennlig så enkelt som å ha det rotete i ordnede former. Om et par dager vil jeg skrive om hva jeg vil gjøre for fuglene i hagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar