Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

fredag 2. september 2016

Her er et nytt bekjentskap av året. Nicotiana sylvestris. Prydtobakk. Dette er så vidt jeg vet den største av prydtobakkene.
 
Her har den blitt ca 150 cm høy og har blomstret lenge allerede.
 
Den ble sådd i medio mars.
 

Den er jo vakker, men bladene er så gigantiske og veldig lite pene. Jeg synes egentlig lukten er ganske oppskrytt også. Den lukter veldig godt, men bare sent på kvelden.

 Jeg kommer i hvert fall ikke ha den i et blomsterbed som i år neste sommer. Mulig det blir et krukke prosjekt.


Uansett er den vakker der den står nå.

 
Rådyrene inntar naboens epletrær. Er så glad for at de ikke kommer seg inn hit lenger. :-)))))

Riktig god helg!

2 kommentarer:

  1. Så høy den prydtobakken ble! Jeg synes også de er litt oppskrytt selv om de er jo vakre.
    Godt at rådyrene har fått seg et nytt beite ;)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Den har jeg prøvd å så, men den ville ikke spire. I år har vi hatt flere sorter med prydtobakk, er veldig fornøyd. Liker godt blomster som svever over de andre plantene. Vi har dem stort sett i krukker.
    Ja, rådyr kan jeg godt klare meg uten. Det nye av året er at de flerrer av barken på unge trær.
    Fortsatt riktig god helg! Anne

    SvarSlett