Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

torsdag 10. mai 2018

 
 
 
 
Nå skjer det så mye i hagen at jeg nesten ikke klarer å følge med. De siste dagene har det vært utrolig varmt og deilig, og i kveld og natt skal det bli masse regn før det skal bli fint igjen.
 Drømmevær med andre ord!
 
Tulipanene er snart klare for å entre scenen. Å, som jeg gleder meg!
 

 
Den vakre lungeurten, Pulmonaria officinalis, er min favoritt vårblomst. Den jeg har i hagen kommer fra mitt barndomshjem og gjør den ekstra verdifull.
 


 
Julerosen blomstrer vakkert. Jeg synes vi burde kalle den påskeklokke, som danskene gjør. Er jo et mye mer passende navn.

 
Jeg leser mye hagebøker på engelsk, dans og svensk. Mange av navnene på planter fester seg derfor ikke på norsk. Som denne over som heter vibeæg på dansk, snakehead på engelsk og fritillaria meleagris på latin. På norsk klarer jeg aldri huske hva den heter.
 
Vakker er den uansett navn, og med botaniske tulipaner og pinseliljer i bakgrunnen er vårbildet perfekt!

 
En liten fe har funnet veien inn i hagen. Blant perleblomster og forglemmegei (nydelig navn) filosoferer hun over livet. Hun skal få sitte der og minne meg på hvor viktig det er å stoppe opp og nyte alle øyeblikkene.
 
Ha en flott dag og en super helg!

3 kommentarer:

  1. Hei Sara Kristina.
    Det har vært noen nydelige dager, og det skal forsette i morgen. Nå regner det, og vi venter på torden. Jeg skjønner at lungeurten er din favoritt. Nydelig. Vi trenger alle å stoppe opp litt, og ikke minst nyte. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Jeg leser mye danske og svenske blogger, og de nordiske navnene på blomster er ofte ulike. Vipeegg er også et navn den kalles her også, men som oftest kalles den på norsk rutelilje :)

    SvarSlett
  3. Nå har man bare lyst å holde fast i tiden, men den synes å ha vinger. Fantastisk er det å nyte mens man "haster" rundt i hagen. Jeg tar meg selv i å løpe rundt med kamera rund halsen, spade i hånden på vei til nærmeste stol for å ta en liten pust i bakken. Ekte hageliv om våren, med andre ord.
    Jannicke

    SvarSlett