Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full. Vil du være lykkelig en uke,
slakt en gris. Vil du være lykkelig et år, gift deg. Vil du være lykkelig resten av livet, anlegg en hage.
- Kinesisk ordtak

lørdag 2. mai 2015

Dette er første våren i hagen.
I fjor på denne tiden hadde jeg akkurat spadd ut to lastebil lass med jord og sådd gress. Mye har skjedd siden det, men det er fortsatt en lang vei igjen. 
 
 Akkurat nå er det faktisk ganske stusselig med blomster. Det er heldigvis plantet en del vårblomster som jeg kan glede meg til neste år. Viser noen bilder fra hagen likevel.
 
 
 
 

 Engletrompeten kommer med knopper. Hurra!!! Jeg fikk den som avlegger i fjor høst, så jeg har ikke sett "mamman" blomstre heller. Den er hvit, så mye vet jeg. Den begynner å bli stor, så gleder meg til jeg slipper å bære den inn og ut hver morgen og kveld.


En Calla som blomstrer. Nydelig farge.


 Flekklungeurten er jo helt klart en av de store vårfavorittene. Den er bare så søt med blå, rosa og lilla blomster. Også er det en av de gamle, gode staudene.


Clematis "Miss Bateman" i knopp. Jeg var hard med alle clematisene og klippet de ned, alle som en. Det er jo noen som mener det skal gjøres når de plantes, men så brutal klarer jeg bare ikke være. Uansett er alle på gang, så helt feil kan jeg ikke ha gjort det.


Jakobs stige har lyst å blomstre om ikke så lenge. Er ikke Fjellfokk et annet navn på den? Helt ordinær, men så veldig søte blå blomster som insektene elsker. Den lukter nydelig.


Blodlønnen på vei med bladene sine. Det treet er bare så vemodig vakkert. Gleder meg!


Første gang vi får se morelltreet blomstre. Det skal bli veldig gøy.


Her er Pelargonium tomentosum. Den har så utrolig vakre blomster. Men det beste med planten er jo at den lukter helt fantastisk. Tror jeg kunne stått å sniffet på den hele dagen.

Alle Fuchsia har blitt klippet en ny runde, så dårlig med blomstring der. Etter hvert skal de opp i trærne, men siden trærne er så små må jeg finne en løsning i mellomtiden. Det løser seg nok!

Ha en fortreffelig aften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar